أخر الأخبار

الأسواق تستقبل زبائنها استعداداً لعيد الأضحى

صورة موضوعية
صورة موضوعية

هناك مظاهر عديدة تظهر فى الشوارع مع اقتراب عيد الأضحى، فنجد أن الأسواق تزدهر فى تلك الأيام استقبالا للعيد، فمظاهر عيد الأضحى تختلف عن عيد الفطر المبارك، فعيد الأضحى هو "عيد اللحمة"، وتحتاج الأسر لشراء الخضروات ولوازم عمل الأكلات المختلفة، رصدنا بعض الأسواق لنجد أن هناك حركة فى الشراء هذه الأيام..

 

فى سوق روض الفرج، البائعين يفترشون بضاعتهم والزبائن تأتى لهم على مدار اليوم لشراء ما يلزمهم من الخضروات، فالجميع يتجه لشراء كل لوازمه قبل العيد حتى يتسطيع الحصول على كل ما يحتاجه خلال اجازة عيد الأضحى، لأن الأسواق يتوقف عملها خلال أيام العيد. 

 

الأسعار خلال هذه الأيام ارتفعت عن ذى قبل، والمقولة الشهيرة "ولسه هترفع تانى عشان العيد"، الأسواق مزدحمة بسبب اقبال الأهالى على شراء اللحوم، هناك من يتعامل مع جزار معين، ويذهب له لشراء احتياجاته، وآخرون يبحثوا عن منافذ بيع أقل سعرا، بعد ارتفاع أسعار اللحوم مؤخرا، أسعار اللحوم لدى الجزار تترواح من 300 إلى 380، ولكن المنافذ يترواح سعر كيلو اللحمة من من 220 إلى 280، والكل يبحث عن ما يناسب امكانياته المادية.

 

"أم على" بائعة خضروات قالت إن أسعار الخضروات تختلف من يوم لآخر، وهذا ما عتدنا عليه فى أيام المواسم، وخاصة عيد الأضحى، "عشان هو عيد اللحمة، فالناس بتحتاج أنها تشترى الخضار اللى يكفيها أيام العيد، عشان تعمل الفتة والرقاق وشواء اللحم، وغيرها من الأكلات.

 

وأضافت قائلة: "البصل النهاردة بـ 20 جنيه الكيلو، وعلى يوم الوقفة هيوصل الكيلو بـ 25 جنيه، والكوسة وصل سعرها لـ 20 جنيه وهترفع تانى، والباميه الكيلو بـ 40 جنيه، وهتزيد على يوم الوقفة، يعنى اللى بيشترى دلوقتى بيلحق الأسعار قبل ما ترفع تانى يوم وقفة عرفة، احنا متعودين على كده كل سنة، عشان ده موسم، بس المشكلة أن الأسعار لما ارتفعت الناس بقت حسه أن الحاجة زادت عشان العيد".

 

"اللى كان بيجى يشترى كميات كبيرة ويخزنها عنده، دلوقتى يدوب بيجب احتياجاته اليومية اللى تكفيه أيام الإجازة بس، عشان الأسعار مرتفعة ويتزيد كل فترة"، هكذا قالت أم محمد بائعة الخضروات.

 

أحمد على أحد المواطنين قال إنه اعتاد على شراء مستلزمات المنزل من خضروات ولحوم قبل عيد الأضحى، حتى تكون كافة المستلزمات جاهزة، لأن الأسواق تغلق خلال أيام العيد، مضيفا أنه قام بشراء الخضروات ولاحظ ارتفاع الأسعار عن الأسبوع الماضى، والسبب "احنا فى موسم اللحمة يا أستاذ"، وبالفعل قمت بشراء ما يلزمنا فى وقت الإجازة، على أمل فى انخفاض الأسعار مرة أخرى بعد انتهاء عيد الأضحى المبارك.

 

اقرأ أيضا: فرحة الأضحية فى الشوادر الشعبية

 

ترشيحاتنا