سبب شهرة نصف جيل النجوم.. مجدي الهواري يستعيد ذكرياته مع «عبود على الحدود»

المخرج مجدي الهواري
المخرج مجدي الهواري

كشف المخرج مجدي الهواري عن ذكرياته مع أولى تجاربه في الانتاج بفيلم "عبود على الحدود" مشيرا إلى أنه كان السبب الرئيسي في شهرة نصف جيل النجوم الحاليين والبداية الحقيقية لهم وكتب عبر صفحته الشخصية على فيسبوك قائلا :" إرفع التليفون لفوق هتسمع صوت علاء ولي الدين وهو بيقول عبوووووود فاكرين الفيلم ده!!".

وتابع قائلا:"ده أول أفلامي هكذا بدأت نجومية هذا الجيل وعبود كانت بداية حقيقة لنصف الجيل" موضحا:" علاء ولي الدين رحمة الله عليه وأحمد حلمي وكريم عبدالعزيز وغادة عادل ومحمود عبد المغني وحسن حسني وأحمد عبد الله والمؤلف أيمن أبوالمكارم مدير التصوير ومعتز الكاتب المونتير ومحمود بركة ديكور ومحمد زين المنتج الفني والمخرج شريف عرفة والمنتج مجدي الهواري".

واستكمل قائلا:" وكتير ناس تانية وبعدها فيلم الناظر ومحمد سعد في اللمبي طبعا تاني أفلامي" مضيفا:" وده كله طبعا بعد صعيدي في الجامعة الأمريكية اللي كان بيقدم النص الأول من الجيل محمد هنيدي وأحمد السقا ومني ذكي وغادة عادل وهاني رمزي والمنتج محمد العدل والمخرج سعيد حامد والمؤلف مدحت العدل اللي كان بمثابة بداية لكل جيل الشباب كما أطلق علينا مؤرخين السينما في ذلك الوقت".

وأختتم حديثه قائلا:"القاهرة في ذلك الوقت كانت سنة 2000 تم انتاج الناظر وقبلها بـ 3 سنين أهم فيلمين في تاريخ سينما الجيل كما قالها الإعلامي مفيد فوزي رحمة الله عليه وكان يقصد صعيدي / عبود / الناظر وقصده أفلام جيلنا طبعا قولتله يا أستاذ مفيد قول من أهم بلاش أهم على الإطلاق ديه علشان الجيل لسه هيعمل أفلام تانية! قالي لا ديه أهم أفلام علاء ولى الدين وكأنه عارف أنه هيموت بعد الفيلمين دول سبحان الله ورحم الله الجميع قولت أفكركم بحاجة حلوة".

ترشيحاتنا