بمناسبة العاصفة الترابية والطقس البارد.. أغاني تحدثت عن قسوة «الشتاء»

اليسا
اليسا

عدد كبير من المطربين المصريين والعرب غنوا للطقس باعتباره موضوعاً في تلك الأغنيات. منهم من غني للربيع بكل تأكيد، ومنهم من غنى للشتاء ولبرودة الأجواء مثل التي تعاني منها مصر الآن. ومنهم كذلك من غنى للعواصف والأعاصير في سياق أغنياتهم.

«الدنيا برد» هي أولى الأغاني التي تناسب الأجواء نعيشها في مصر الآن، وهي التي غناها المطرب النوبي أحمد منيب ولحنها لنفسه، أما الكلمات فهي للشاعر الراحل الكبير فؤاد حداد، وتقول كلمات الأغنية «الدنيا برد وعم خليل بيسقى الورد/ الدنيا برد يا عم خليل/ وبتسقى الورد ياعم خليل/ الدنيا برد/ يا ناس سيبونى لاتعطلونى/ وتعالوا بكرا يا نور عيونى/ اديكوا وردة أوراقها فاردة/ اما النهاردة الدنيا برد».

محمد منير غنى للشتاء أغنية كاملة سماها «شتا» وهي من كلمات الشاعرة كوثر مصطفى وألحان حسين جاسر، وتقول كلماتها «بعد ما ادى وبعد ما خد/ بعد هد وبنى واحتد/ شد لحاف الشتا من البرد/ بعد ما لف وبعد ما دار/ بعد ما هدى وبعد ما ثار/ بعد ما داب واشتاق واحتار/ حط الدبلة وحط الساعة/ حط سجايره والولاعة/ علق حلمه على الشماعة/ شد لحاف الشتا على جسمه/ دحرج حلمه و همه واسمه/ دارى عيون عايزين يبتسموا/ اللى قضى العمر هزار/ واللى قضى العمر بجد/ شد لحاف الشتا من البرد».

اقرأ ايضا: هند صبري تبدأ مهامها في تحكيم أفلام البحر الاحمر

أما إليسا فغنت للشتاء في سياق أغنية عاطفية بعنوان «في أواخر الشتا» كلماتات نادر عبدالله، ألحان تامر علي، وتقول كلماتها: «كنا في أواخر الشتا قبل اللي فات/ زي اليومين دول عشنا مع بعض حكايات/ أنا كنت لما أحب أتونس معاه/ أنا كنت باخد بعضي وأروحلو من سكات/ كنا في أواخر الشتا قبل إللي فات/ زي اليومين دول عشنا مع بعض حكايات/ أنا كنت لما أحب أتونس معاه/ أنا كنت باخد بعضي وأروحلو من سكات/ والناس في عز البرد يجرو يستخبو/ وأنا كنت بجري وأخبي نفسي قوام في قلب/ ولحد لما الليل يليل ببقى جمبو/ وأفضل في عز البرد وياه بالساعات».

وهو نفس منطق النجمة دنيا سمير غانم التي غنت أغنية «قصة شتا» منذ سنتين تقريباً، وتقول كلماتها: «نزلت من البيت في المطر وما همهاش برد الشتا/ بقى له كم يوم مختفي مش فاهمة ليه بيعمل كده/ نزلت وراحت على مكان كانوا فيه تملي بيسهروا/ أول ما شافها في سلامه وبان إن مشاعره اتغيروا/ وقال كلام مكانتش عارفة تجمعه/ متفاجئة بيه مذهولة قاعدة بتسمعه/ أصل الكلام ده بيبقى ديما آخره بعد/ علا قوام ظنونها جات في محلها/ ورفع عينيه وبقسوة وبرود قال لها/ معلش آسف إحنا لازم ننسى بعض».

وإضافة إلى كل هذا توجد أغنية «رجعت الشتوية» لفيروز، ولكنها تناسب أجواء بداية الشتاء، أما نحن الآن في قلب عاصفة ترابية وطقس بارد قارص.

ترشيحاتنا