إتهامات بالسرقة تلاحق صناع فيلم جروب الماميز

اتهامات بالسرقة تلاحق صناع فيلم جروب الماميز
اتهامات بالسرقة تلاحق صناع فيلم جروب الماميز

وجهت فتاة تدعى منى أبو طالب اتهامات بالسرقة لصناع فيلم "جروب الماميز" مؤكدة انها صاحبة فكرة الفيلم وقد عرضتها على الشركة المنتجة منذ فترة لتتفاجأ بعدها بتصوير فيلم يجمل نفس الاسم والفكرة ولكن بمؤلف ومخرج مختلفين.

واوضحت منى عبر صفحتها الشخصية على فيسبوك تفاصيل الازمة قائلة :" للأسف جروب الماميز أصلا فكرتي وقصتي.. أنا منى أبو طالب والكل عارف إن العمل ده بتاعي وأنا اللي اخترت المخرج والسيناريست اللي يكتب العمل" وتابعت قائلة :"بالفعل اتفقت مع المخرج أمير شوقي والكاتب والسيناريست محمد فضل اللي ابتدى بالفعل في معالجة وتتابع للأحداث لقصتي اللي هي جروب الأمهات".

واستكملت موضحة :" وقمت بالفعل بتقديمه لشركة المتحدة وتم إبلاغي أن قسم القراءة بيقرأه وبعد فترة قصيرة اكتشفت إن في عمل بنفس الاسم والفكرة هيتم تصويره ولكن بمؤلف آخر ومخرج آخر" واختتمت حديثها مؤكدة أنها تعمل على الفكرة منذ 3 سنوات قائلة :"وللعلم جروب الأمهات بشتغل عليه من أكتر من 3 سنين ومنتجين كبار ومخرجين كبار يعلموا بيه وكل مصر عارفه أن دي قصتي وفكرتي والاسم بتاعي ليه دايما المواهب الشابة لازم تنسرق من عالم فارغه من أي موهبة؟"

ويذكر أن فيلم "جروب الماميز" من بطولة ريم مصطفى وغادة عادل وروبي ومحمد سلام وبيومي فؤاد ومن تأليف إيهاب بليبل وإخراج معتز التوني.

ترشيحاتنا