اعترافات تفصيلية للمتهم بقتل شقيق خطيبته بروض الفرج

صورة موضوعية
صورة موضوعية

أدلي  المتهم بقتل شقيق خطيبته بروض الفرج باعترافات تفصيلية أمام رجال المباحث حيث أكد أن سبب الواقعة نشوب مشاجرة بينهم 
بسبب موعد الزواج. 
 
وأضاف المتهم قائلا «هو اللي خلاني أعمل كدة، بعد أربعة سنوات خطوبة جاي يعمل مشاكل عشان الخروج والحاجات التافهة دي»، مشيرا إلى أنه قتل المجني عليه أثر قيام الأخير بالتطاول عليه بالسب والشتائم.
 
وأوضح «من سنين وأنا بيني وبين خطيبتي علاقة حب، وأتقدمت لها عشان أتجوزها، وفعلا أتخطبنا من 4 سنين، وطول المدة دي مكنش بيحصل أي مشاكل بيني وبينها أو بيني وبين أخوها، وقبل الحادثة بحوالي إسبوع أخوها كلمني وقالي عايزك».
 
وأكد المتهم «روحت له عشان نتكلم لقيته بيكلمني عن ميعاد الفرح، قولت له إيه مالك هو حصل حاجة، قالي هو كدة وأخرك معايا شهر، لو محددتش ميعاد الزواج أنا هفسخ الخطوبة دي، إحنا في منطقة شعبية وأنا مش هسكت وأنت كل يوم راجع أنت وهي وش الفجر».
 
وأختتم المتهم بقتل شقيق خطيبته قائلا «يوم الحادثة كنا قاعدين وأتخانقت أنا وهو وبعدها مسكنا في بعض، روحت ضاربه على راسه ولقيته وقع في مكانه ساكت، معرفتش أعمل إيه وفضلت أفكر، وبعدين أخدت الجثة نزلتها في مدخل البيت وحطيت عليها أغطية كتير، وخرجت روحت لهم البيت وعملت نفسي بدور معاهم عليه».
 
وكانت منطقة روض الفرج  شهدت واقعة مؤسفة بعدما قتل شاب شقيق خطيبته شنقا أثناء مشاجرة بينهما بسبب دفاعه عن شقيقته. 
 
البداية عندما تلقت غرفة عمليات شرطة النجدة بلاغا من الأهالي يفيد بالعثور على جثة بأحد العقارات بدائرة قسم شرطة روض الفرج، وعلى الفور انتقل رجال المباحث إلى مكان الواقعة.
 
وبالفحص تبين العثور على جثة شاب وحول رقبته آثار شنق، وتم نقل الجثة إلى المشرحة تحت تصرف النيابة العامة، واستمع فريق من رجال المباحث لأقوال شهود عيان والجيران للوقوف على ملابسات الواقعة وقام فريق آخر بالتحفظ على كاميرات المراقبة بمحيط الواقعة لتفريغها وكشف ملابسات الواقعة.
 
وبإجراء التحريات تبين نشوب مشاجرة بين المجنى عليه وخطيب شقيقته بسبب دفاع الضحية عن شقيقته حيث قام على أثرها المتهم بخنق المجنى عليه وشنقه حتى لفظ أنفاسه الأخيرة ، ويكثف رجال المباحث من جهودهم لضبط المتهم، وتحرر محضر بالواقعة ،وتولت النيابة العامة التحقيق.

احمد جلال

محمد البهنساوي

ترشيحاتنا